Het zit al een tijdje in mijn hoofd om te schrijven over het Social Media Marketing Bureau of SMMB/SMMA business model. Over heel de wereld valt en wordt heel wat geld geschept door jonge ondernemers en sociale media marketeers. In deze gids leg ik uit hoe je als jonge, dynamische ondernemer je eigen SMMB kan starten en er geld mee kan verdienen.
- Wat is een SMMB?
- Wat verdient een SMMB?
- Wat heb ik nodig om een SMMB te starten?
- Je eigen SMMB starten
- 1. Kies een niche voor je SMMB en blijf daarin
- 2. schrijf je in als ondernemer om te starten met een SMMB
- 3. Maak een website voor je SMMB
- 4. Ga op zoek naar klanten binnen de niche van jouw SMMB
- 5. Potentiële klanten contacteren via cold calling en emails
- 6. Advertenties online zetten
- 7. Resultaten bekijken en bespreken met de klant
- 8. Rinse and repeat!
- Is zo’n SMMB cursus het waard?
- Ben jij klaar om je eigen SMMB/SMMA te starten?
Wat is een SMMB?

Wat is dat nu, zo’n Social Media Marketing Bureau? Waar houden die hun mee bezig?
Het is eigenlijk heel simpel: een SMMB beheert de sociale media marketing services van andere businesses. Het is dus B2B werk.
Jouw SMMB staat in voor alle bepaalde social media zaken van een andere bedrijf. Dit houdt in dat jij bijvoorbeeld de Instagram en Facebook pagina managed en zorgt voor nieuwe volgers, user engagement en het all-around social media image van het bedrijf(je) waar jij zaken mee doet.
Het vaakst wordt dit gedaan in de vorm van Instagram en Facebook Ads. Vele van de bedrijven waar SMMB’s mee samenwerken zijn veroudert. Ze zijn de nieuwe social media wereld niet gewend of hebben er zelf geen tijd voor.
Denk maar aan een tandarts, hij/zij is veel te druk bezig en heeft de vaardigheden niet om hun eigen marketing te doen.
Maar met een marketing zouden ze nog meer klanten kunnen bereiken en dus meer geld verdienen. Hierbij kunnen zij beroep doen op een Social Media Marketing Bureau.
De SMMB runt dan bijvoorbeeld lokale advertenties op sociale media met het budget van die tandarts en gebruikt marketing-technieken zoals het offeren van een gratis tandenbleking om nieuwe klanten naar de tandarts te lokken.
Die potentiële klanten krijgen iets gratis zoals een controle waar ze zeker op afkomen en wat de tandarts zelf weinig kost buiten hun tijd. Wanneer de tandarts in die gratis behandeling goed overkomt, zou het wel eens kunnen dat die potentiële klant blijft komen. Zo betaald de tandarts enkele euros aan advertentiekosten per klant die komt opdagen maar die worden wel mogelijk een life-time-customer. Zeker zijn geld waard dus.
Als een SMMB creëer je dus WIN-WIN situaties met andere bedrijven.
Wat verdient een SMMB?
Wat haalt de SMMB er uit? Deze worden maandelijks een mooi bedrag uitbetaald. Denk maar aan 1000 a 2000 euro per klant. Verzorg je dus advertenties voor 5 klanten, kan je al snel 10,000 per maand gaan verdienen.
Een SMMB starten kan dus voor jouw als jonge ondernemer heel wat opbrengen, als je het correct aanpakt.
Wat heb ik nodig om een SMMB te starten?
In de jonge ondernemerswereld is er tegenwoordig veel hype over het social media marketing agency businessmodel omdat een SMMB starten heel gemakkelijk is. Iedereen kan een social media marketing bureau gaan starten. Of tenminste dat is wat de meeste denken. In de realiteit is dat natuurlijk iets anders.
Ja, in België en Nederland kan je heel gemakkelijk als ondernemer gaan beginnen. En ja een SMMB starten is gemakkelijk want je hebt amper of zelf geen kapitaal nodig om het te starten.
Maar, vooraleer je kan starten met een Social Media Marketing Bureau moet je natuurlijk eerst kunnen werken met Facebook Advertenties, Instagram influencers en dergelijke praktijken. Om die ervaring op te doen, ga je voor duizenden euros aan advertenties en testen moeten doen.
Iedereen kan gaan opzoeken hoe Facebook advertenties in elkaar zitten en het in theorie gaan leren. In de praktijk is het natuurlijk nog heel wat anders. Het opzetten van een Facebook advertentie is misschien gemakkelijk, het bekijken van de resultaten, testen van verschillende adsets en ads is nog iets helemaal anders.
Als je denkt gewoon even op te zoeken en dan met een budget te gaan spelen van een bedrijf, ga je jezelf in heel wat problemen werken.
Wat heb je dus nodig om een SMMB te starten? Social Media Marketing ervaring. Vooral met Facebook advertenties kunnen werken maar ook andere zaken zoals leren influencers contacteren enzovoorts. Hoe kan je die vaardigheden bemachtigen? Door je eigen webprojecten te starten en te gaan adverteren. Dit kan je door bijvoorbeeld je eigen dropshipping webshop te starten.
Lees verder: hoe werkt dropshipping
Je eigen SMMB starten
Zo, nu dat we weten hoe je kan gaan starten met een Social Media Marketing Bureau en welke vaardigheden je nodig zult hebben kunnen we beginnen aan het stappenplan van deze gids.
1. Kies een niche voor je SMMB en blijf daarin

Als je mijn artikels gewend bent denk je waarschijnlijk “jij met je niches weer”. Ik blijf op die nichemarkten hameren omdat ik keer op keer ondernemers tegenkom die denken aan jan en allemaal te gaan verkopen. Het resultaat? Ze verkopen aan niemand.
Blijf binnen een nichemarkt. Neem nu weer die tandartsen. Als je binnen de nichemarkt van tandartsen blijft, ga je snel gaan leren hoe dat wereldje in elkaar zit.
Je kan dus veel sneller advertenties gaan opmaken en inspelen op de klant want je hebt ervaring binnen die markt.
Daarbovenop kan je aan een nieuwe klant gaan aantonen hoe jij andere tandartsen hebt geholpen, wat hun veel meer zegt dan moest je hun bijvoorbeeld aantonen hoe jij een bakker met jouw sociale media services hebt geholpen.
2. schrijf je in als ondernemer om te starten met een SMMB

Vooraleer je bedrijven kunt gaan contacteren voor een B2B relatie, moet jij natuurlijk eerst een bedrijf hebben. Hiervoor moet je je dus gaan legaal gaan inschrijven als zelfstandige.
Geen zorgen, dit kan heel gemakkelijk in zowel België als Nederland.
In België kan je jezelf online inschrijven als eenmanszaak via Xerius of een boekhouder dat voor jouw laten doen. Heel eenvoudig dus en je hoeft er nergens voor heen te gaan.
In Nederland moet je wel even bij het KVK (kamer van koopshandel) gaan paseren. Hiervoor maak je online een afspraak, waarvoor je €50 betaald en op die afspraak kan je jezelf gaan inschrijven als eenmanszaak en terwijl ook de aanvraag aan de belastingsdienst doen wat je ook zult nodig hebben.
3. Maak een website voor je SMMB

Zonder website zie je er natuurlijk niet legitiem uit. Wanneer jij een bedrijf contacteerd, wees er maar 100% zeker van dat zij jouw website gaan bekijken vooraleer ze ook maar gaan denken van op jouw offer in te gaan.
Jouw website moet er dus héél professioneel uit zien. Ga dus niet met WIX of Squarespace gaan spelen als je van koeken nog blazen van webdesign afweet. Huur hiervoor iemand in om de website voor jouw te verzorgen en jouw visie om te zetten tot een professioneel resultaat.
Op jouw website zet je best zaken zoals:
- Een leuk verhaal over jouw firma
- Prijzenpakketten die je aanbiedt
- Reviews van jouw klanten
- Toon je expertise aan de hand van leuke/informatieve copywriting en bijpassende illustraties
4. Ga op zoek naar klanten binnen de niche van jouw SMMB

Wanneer je weet binnen welke nichemarkt je services wilt gaan aanbieden, een website klaar hebt om je te gaan bewijzen en volledig legaal bent ingeschreven dan ben je 100% klaar om je eerste klant te gaan zoeken en overtuigen.
Binnen je niche kan je gemakkelijk klanten gaan zoeken door de nichemarkt in te typen op google + een locatie. Gaan we weer kijken bij die tandartsen. Zoek ik bijvoorbeeld op: “Tandarts + Pittem”.
Meteen kom ik op heel wat webpaginas die de tandartsen van Pittem vrijgeven. Je krijgt meteen ook hun telefoonnummer, noteer deze in een spreadsheet met hun naam en locatie. Nu kan ik gaan opzoeken of die tandarts een Facebook of Instagram pagina heeft. Noteer ok dit in je spreadsheet.
Doe dit voor meerdere dorpjes tot je een mooi lijstje hebt van tandartsen die geen of een slechte sociale media présence hebben. Nu kan je hun gaan cold emailen/bellen.
5. Potentiële klanten contacteren via cold calling en emails

Wanneer je een degelijke spreadsheet hebt met mogelijke klanten is het tijd om hen te overtuigen van jouw services.
Hiervoor heb je twee opties: de cold email en cold call. Dit wil gewoon zeggen dat je hun uit het niets opbelt of emailed zonder dat zij van jouw op voorhand weten. Cold calling werkt beter dan emails omdat je moeilijker te negeren bent.
Om een cold email te sturen kan je heel gemakkelijk scripts gaan opzoeken op het web. Hetzelfde geldt voor cold calling maar met dat je snel moet reageren ga je het dus best eerst eens oefenen met een vriend(in) of een familielid. Vertel hun dat ze een lastige klant moeten spelen en probeer aan de hand van een script zo snel en goed mogelijk op hun in te spelen.
6. Advertenties online zetten

Wanneer je uiteindelijk een klant hebt behaald is het tijd om geld voor hen te maken. Dat is natuurlijk nog altijd de bedoeling van een SMMB: jij zet advertenties op sociale media om geld te verdienen voor een bedrijf, in ruil daarvoor wordt jij betaald.
Hiervoor gebruik ik voor het voorbeeld opnieuw weer die tandarts. Je hebt dus het idee en de toestemming van de tandarts om een gratis tanden bleking te geven aan nieuwe klanten binnen de regio. Nu moet je nog aan uitdokteren hoe je dat allemaal gaat doen.
Hiervoor kan je bijvoorbeeld Facebook Ads opzetten en een doelgroep binnen de regio van de tandarts selecteren. Je gaat ook moeten zoeken dat je een gepaste creative hiervoor hebt. Je advertentie moet er overigens ook goed uitzien.
7. Resultaten bekijken en bespreken met de klant

Wanneer je een maandje advertenties hebt gerund met het budget van de klant, is het tijd om de resultaten te gaan bekijken. Hoeveel van het budget is er gespendeerd, hoeveel mensen leken geïnteresseerd in het offer en hoeveel mensen zijn er op die gratis tandenbleking afgekomen?
Hieruit kan je gaan afleiden of de campagne dus geld heeft opgebracht of niet. Deze stap gaat ook beslissen of de klant ook verder gaat willen met jouw SMMB. Je zult uiteraard enkel klanten behouden als ze effectief geld aan jouw diensten verdienen.
8. Rinse and repeat!
Wanneer jij een succesvolle campagne hebt kunnen voeren voor één klant, kan je dat gaan herhalen voor meerdere klanten. Ga dus opnieuw op zoek naar tandartsen en bel ze op aan de hand van je script.
Daarna, kan je gaan kijken om iemand in te huren die het email/bel proces van jouw kan overnemen. Dan kan jij jouw volop focussen op de marketing.
Wil je uiteindelijk nog meer opschalen? Dan kan je kijken om mensen te gaan inhuren om de advertising voor jouw te gaan doen. Zo kan je meer en meer klanten opnemen en meer en meer gaan verdienen. The sky is the limit.
Is zo’n SMMB cursus het waard?

Als je iets over SMMB of internet marketing hebt opgezocht, heb je heus al heel wat advertenties over die SMMB cursussen gekregen. Zijn deze het wel waard?
Ja en Nee. Die cursussen maken vaak misbruik van de naïviteit van jonge mensen. Ze spelen in op hun gevoelens en de FOMO (fear of missing out) om die te gaan verkopen. Het probleem hiermee is dat er dus vele jonge wantrepreneurs grote bedragen neerleggen om dan een cursus te bemachtigen waar ze zelf niets gaan mee doen.
Ze voelen zich achteraf opgelicht of gescammed want ze hebben zo’n bedrag betaald voor een cursus maar ze zijn er niet ‘overnight’ rijk van geworden. Terwijl de fout hier grotendeels bij de ‘guru’ ligt die aast op naïvelingen, ligt er ook een fout bij die jonge mensen zelf.
In zo’n cursus ga je alles in theorie gaan leren. De praktijk ziet er natuurlijk volledig anders uit. Iedereen kan een cursus bemachtigen of opzoeken hoe je een SMMB kunt starten, slechts een heel klein procent van die mensen heeft het karakter om zelf een SMMb op te bouwen aan de hand van die cursus of hun eigen research.
Vindt ik zelf dat zo’n cursus het waard is? Zelf heb ik de kans gehad om door mijn netwerk al heel wat cursussen in te kijken over verschillende internet marketing topics zoals: dropshipping, affiliatie marketing, sociale media marketing agencies en ecommerce agencies.
Het merendeel van die zaken die je in zo’n cursus vind kan je zelf op het internet vinden, maar je gaat wat opzoek werk moeten uitvoeren. Het voordeel van zo’n cursus? Je hebt alles op één plek en hebt een stappenplan die je kan volgen. Maar dan moet je die ook gaan volgen én je eigen spin aan kunnen geven.
Ik spendeer liever zelf tijd aan mijn research en maak mijn eigen plan dan een stappenplan te volgen. Maar dat hangt van persoon op persoon af natuurlijk.
Lees verder: mijn review over de SMMB masterclass
Ben jij klaar om je eigen SMMB/SMMA te starten?
Nu dat je weet hoe een Social Media Marketing Business of Agency in elkaar zit kan je gaan beslissen of het de juiste keuze is voor jouw om een SMMB te gaan starten.
Ben jij iemand die goed is in de sociale media wereld, iets afweet van sales en marketing, over een sterk karakter beheerst wat je nodig hebt om te gaan ondernemen en geen probleem heeft bedrijven op te bellen, te mailen en meetings in te plannen?
Dan ben jij de ideale kandidaat om een SMMB of SMMA te gaan starten.