Blog Starten en Geld Verdienen met Bloggen: Dé Gids voor 2023

Home » Bloggen » Blog Starten en Geld Verdienen met Bloggen: Dé Gids voor 2023

Stel je voor, je zit op een strand in Bali met een cocktail in de hand. Geen job om naar terug te keren, geen baas die teveel verwacht, zero stress.

Your life is your own. Niemand die zegt waar jij moet gaan of staan en wanneer je moet werken. Dat is het leven van een succesvolle blogger.

Zelf een blog starten is voor iedereen mogelijk die bereid is een goeie dosis tijd én inspanning in ‘het onbekende’ te steken.

Wanneer succesvol, kan bloggen een mooie vorm van passief inkomen bieden.

Het mooie is dat je hier ook gewoon weinig geld moet in pompen. Veel andere vormen van online geld verdienen moet je eerst duizenden euros in pompen.

Een blog, heb je al voor zo’n 5 euro per maand. Geen excuses dus!

Maar, blogger worden is niet simpel, het vergt heel wat inspanning én geduld.

En vooral dat laatste is belangrijk. Een blog online zetten is één ding, op bezoekers moet je een lange tijd wachten.

Ik raad bloggen aan aan diegene die op zoek zijn naar een passieve bron van inkomsten, met een gezonde dosis geduld, zelgeloof, en bereid is om minstens 2 uur per dag te investeren in hun droom.


Dit heb je nodig om te starten met bloggen

Een Niche

Eerst en vooral heb je een onderwerp nodig waarover je blog zal gaan. Dit noemen we ook een niche. Een voorbeeld van een niche is ‘honden’. Binnen die niche kunnen we dan verdiepen tot een microniche, bv. ‘Golden Retrievers’.

Een blog over honden heeft misschien een breder publiek maar door je te verdiepen in een microniche zoals Golden Retrievers kan je je blog sneller ombouwen tot een betrouwbare bron van informatie.

Google zal jouw sneller herkennen als één van de 5 blogs over Golden Retrievers, dan één van de duizenden blogs over honden.

Door een onderwerp te kiezen kan jij jouw blog omtoveren tot een brand binnen een bepaalde niche. Zo gaan lezers jouw advies vertrouwen, gaan brands met jouw willen samenwerken, en gaat Google jouw zien als een informatieve bron binnen die bepaalde niche.

Een doelpubliek

Na het kiezen van je niche, moet je gaan denken aan welke landen je blog wilt gaan richten.

Schrijf je in het Nederlands, dan richt je je uiteraard enkel op België en Nederland.

Doe je dit in het Engels, dan heb je een veel groter doelpubliek. Zo heb je de States, UK, Australia & New Zealand maar ook een berg Europese landen waar mensen vaak in het Engels googlen.

Zelf heb ik enkel Engelstalige websites zodat ik een groter publiek kan bereiken. Landen zoals de States brengen overigens ook beter op via Affiliate Marketing én Advertenties naar mijn ervaring.

Dit gezegd zijnde, is het perfect mogelijk om in het Nederlands te bloggen en hiermee succes te behalen.

Een Domeinnaam

Wanneer je een niche hebt gevonden, kan je kijken voor een domeinnaam. Hierbij kijk je best voor iets waarin je de naam van jouw niche kunt verwerken. Zoals bv. Giethoorntraveltips.com.

Kies voor een .com domein als je een wereldwijd publiek wilt bereiken (nooit .net of andere) OF .NL/.BE als je een Nederlandstalige blog start.

Een domeinnaam kost je gemiddeld 12 euro per jaar.

Een Hosting provider

Verder heb je een hostingprovider nodig. Deze zorgt ervoor dat jouw website 24/7 online blijft staan. Jouw website komt dus eigenlijk terecht op hun servers, en jij betaald hen maandelijks om die online te houden.

Hosting kost gemiddeld 4 euro per maand.

Een CMS (WordPress)

Verder heb je een Content Management System (CMS) nodig waar jij gemakkelijk je blog kan op beheren. De beste, en meest bekende optie hiervoor is WordPress.

Daarbij is WordPress volledig gratis.

Véél Geduld

Als je niet bereid bent om 1 jaar te wachten op de resultaten, en minstens 2 uur per dag aan jouw blog te spenderen (dus tenminste 730 uur in totaal), dan is bloggen niets voor jouw.


Hoe Verdien je Geld met Bloggen?

Bloggers verdienen geld via verschillende kanalen, de twee meest voorkomende zijn Affiliate Marketing en Advertenties.

Alhoewel een blog vaak eerder in één richting gaat (bv. een blog die vooral geld verdient met Affiliate Marketing) is het perfect mogelijk om geld te verdienen via beide methodes.

Een belangrijke stap in het onderzoeksproces voor jouw blog is uitmaken of jouw niche wel winstgevend is. Met andere woorden, kan je gemakkelijk geld verdienen via Affiliate Marketing of Advertenties binnen deze niche?

Affiliate Marketing

Bij Affiliate Marketing ga je een product gaan promoten en krijg je een commissie wanneer een lezer dat product vervolgens gaat aankopen via jouw linkje.

Zo heb ik bv. een website waar heel waar ik vaak producten review die je gemakkelijk op Amazon kunt kopen. Wanneer iemand dan één van die producten bekijkt via mijn blog, krijg ik 4% commissie op ALLES dat ze via Amazon kopen binnen de 24 uur.

Stel nu bv. heb je een blog over paarden, dan heb je misschien een artikel over verschillende soorten zadels, elk van deze heeft een affiliatelinkje en kan dus mooi opleveren wanneer iemand een zadel die jij aanraadt.

Affiliate Marketing brengt meer op bij producten die een hoger prijskaartje hebben. Bv. alles boven de 100 euro, is zéér geschikt voor Affiliate Marketing.

Geld verdienen met blogs via Affiliate Marketing vind ik iets makkelijker omdat je sneller geld verdient en veel minder bezoekers nodig hebt dan bij advertenties.

Advertenties

Advertenties ken je ongetwijfeld wel. Het internet staat er vol van! Advertenties op je site plaatsen is heel gemakkelijk en kan mooi opbrengen wanneer je een groot aantal bezoeken hebt.

Om goed te verdienen met advertenties, moet je toch zeker 1000 bezoekers hebben per dag. Dit maakt dat advertenties dus een stuk minder rendabel zijn dan Affiliate Marketing, maar toch altijd mooi meegenomen.

Het meest winstgevende blogs verdienen geld via Advertenties, en de websites die het ècht goed doen krijgen zo’n 10.000 bezoeken per dag.

Een blog Starten: Zo begin je!

01. Begin bij het zoeken naar een niche

zoeken naar een niche voor je blog

Jouw blog moet over één bepaald topic gaan, dit noemen we een niche.

Een niche zorgt er voor dat jij structuur heeft aan jouw blog, dat Google weet waarover jouw blog gaat en dat lezers jouw blog kunnen vertrouwen als een bron van informatie voor jouw bepaalde niche.

Een niche kan uitgebreid zijn zoals bv. honden maar kan ook meer verdiept zijn zoals bv. Golden Retrievers. Dit heten we dan weer een microniche.

Eerder maakte ik al de vergelijking tussen de twee, je kiest eigenlijk altijd best voor een microniche boven een niche.

Een vaak gemaakte fout door beginnende bloggers is dat ze te breed gaan denken. Bv. start een travel blog en vervolgens probeer ik te ranken voor een Google Query zoals: ‘Things to do in New York City’.

Dit zal ons nooit lukken. Er zijn te veel grote players op deze markt. Gigantische travel blogs die al jaren bestaan nemen de eerste plaatsen in op Google.

Dit betekent natuurlijk niet dat wij geen travelblog kunnen starten. Maar dit doen we best door voor bv. voor een microniche te gaan.

Wat als ik nu de website ‘GiethoornTravelTips.com‘ start en bron van informatie wordt voor dit klein dorpje in Nederlands waar veel toeristen op afstromen?

Voor zo’n kleine niche kan ik wél gemakkelijk een bron van informatie worden. Er is weinig concurrentie, ontbreekt heel wat informatie, én het is een winstgevende niche.

Hopelijk illustreer ik hiermee hoe belangrijk het is om een goed marktonderzoek te voeren en écht na te denken welke blog je wenst te starten.

Ik raad je aan om deze eerste stap niet te gehaast uit te voeren en een lijstje te maken van minstens 5 microniches.

02. Voer een Marktonderzoek uit

marktondezoek uitvoeren voor je blog

Heb je een lijstje met vijf veelbelovende microniches? Fijn, in de volgende fase kijken we na of deze niches wel degelijk een optie zijn.

We bekijken de volgende puntjes:

  • Is er genoeg aandacht voor de niche?
  • Hoe veel concurrentie is er?
  • Is de niche winstgevend?

02-1. Is er genoeg aandacht voor de niche?

Een microniche is altijd een goed idee, maar je kan ook te klein gaan.

Mijn voorbeeld van Giethoorn werkt, aangezien het een klein dorpje is waar heel veel toeristen naar toe gaan. Er is dus internationale interesse. Dit kan je natuurlijk niet recreëren met een dorpje waar niemand op afstroomt.

Als eerste stap moet je er dus vanuit gaan of er genoeg aandacht is voor je niche.

Hiervoor kunnen we Google Trends gebruiken om na te kijken of er genoeg interesse is naar onze niches, en of deze interesse ook jaar lang aanhoudt.

We kunnen ook 2 niches gaan vergelijken, zoals hieronder bv. Giethoorn vs Zaanse Schans.

Bij een goede microniche is er voldoende interesse het hele jaar door.

02-2. Hoe veel concurrentie is er?

Elke niche heeft concurrentie, het is jouw taak om uit te gaan of er niet te veel competitie is binnen deze niche.

Dit kan je doen door belangrijke kernwoorden binnen de niche op te zoeken, en een lijstje te maken van de aanwezige concurrentie.

Ga meteen na hoeveel websites er binnen de top 10 op Google gaan ranken voor die kernwoorden. Bij een microniche moet je gaan kijken naar websites die zich effectief richten op de microniche.

Websites met een bredere niche hoef je je niet zo veel zorgen om te maken, wanneer jij een ‘authority’ wordt binnen deze microniche, zal je boven hen gaan ranken.

02-3. Is de niche Winstgevend?

Als laatste stap moet je er van uitgaan of jouw niche wel degelijk zal gaan opbrengen. Uiteraard willen we geld verdienen met onze blog.

Allereerst moet je weten waarvan je geld gaat verdienen. Is het mogelijk om producten te promoten en winst te maken via Affiliate Marketing? Dan heb je heel wat minder bezoekers nodig dan moest je geld wensen te verdienen via Advertenties.

Je kan via Affiliate Marketing al geld verdienen met 50 bezoekers per dag. Voor Advertenties ligt dit een stuk hoger, op minstens 1000 dagelijkse bezoeken.

Verder kan je ook uitgaan of je niche winstgevend is via advertenties. De ene niche is nu eenmaal meer winstgevend dan de andere, dit kan je nagaan met een snelle Google search.

03. Maak een domeinnaam aan

domeinnaam kiezen voor je eigen blog

Wanneer we onze niche hebben, is het tijd om te denken aan een bijpassende naam voor onze blog.

Dit wordt meteen jouw ‘brand’ naam, dus neem niet het eerste dat in je opkomt.

03-1 Brainstormen

Bij een microniche kan je best de naam van jouw niche in de domeinnaam vermelden.

Zo heb je bijvoorbeeld ‘GiethoornTravelTips.com’, dit maakt meteen het doen van jouw domein duidelijk aan Google én je bezoekers. Twee vliegen in één klap.

Het kan natuurlijk beter, dat domein is nu eigenlijk iets te lang naar mijn voorkeur. Ik zou eerder gaan voor ‘GiethoornGuide.com’.

Kort en beknopt. Giethoorn is de naam van de niche, & ‘Guide’ verteld aan iedereen dat mijn website dé gids is voor Giethoorn.

Natuurlijk is het niet 100% een must om je niche in de naam te verwerken, maar het heeft wel een impact op hoe snel je gaat ranken.

Je kan ook voor een brand naam gaan die iets meer ‘kick’ heeft. Zo heb je bijvoorbeeld NomadicMat.com. Een heel bekende travel blog.

Zijn blog indiceert dat het een travel blog is op een originelere manier ‘MattsTravelGuide’ zou doen bijvoorbeeld.

03-2 .com / .be of .nl?

Eerder vermeldde ik al dat je enkel voor een .com, .be of .nl domein moet gaan.

Dit is heel belangrijk. Niet alleen heeft een .com domein meer waarde op het net dan andere TLD’s, wanneer de .com domein bezet is wil het ook gewoon zeggen dat die domeinnaam al in gebruik is.

Dit is niet alleen dom, het kan er ook voor zorgen dat je in legale problemen komt. Vermijden dus. Wees origineel.

03-3 Beschikbaarheid checken

Verder moet je domein natuurlijk ook beschikbaar zijn. We checken de beschikbaarheid tijdens de volgende stap, bij het aankopen van WordPress Hosting.

Door domeinnaam & hosting bij dezelfde provider te nemen maken we de setup van onze blog iets eenvoudiger.

04. Kies je WordPress Hosting Provider

kies een host voor je blog

Vervolgens heb je een hosting provider nodig die gemakkelijk aansluit bij WordPress. Mijn favoriet hiervoor is Siteground.

Als beginner kan je kiezen voor hun Startup hosting dat 2.99 euro per maand kost.

Wanneer je de hosting hebt geselecteerd, kan je ook meteen je domeinnaam ingeven.

Hier zie je ook meteen of je domeinnaam beschikbaar is.

Wanneer je betaald hebt en je email hebt bevestigd, kan je gaan inloggen op je Siteground Dashboard.

05. Installeer WordPress

installeer wordpress op je blog

Vervolgens moet je WordPress installeren op je website. Dit kan heel gemakkelijk via je Siteground Dashboard.

In de linkerbalk van je dashboard vind je een linkje genaamd ‘WordPress’ klik hierop en selecteer ‘installeer’.

Vervolgens moet je een admin login maken voor WordPress en TA-DA, je hebt een WordPress blog!

Vanaf nu kan je altijd terecht op je WordPress Admin Panel door ‘wp-admin’ toe te voegen op het einde van je domeinnaam. Zoals bv: ‘GiethoornTravelTips.com/wp-admin’.

PRO TIP: Wanneer je de taal instelt voor WordPress, kies je best Engels. Als je ooit technische hulp nodig hebt, maakt dit het veel gemakkelijker om online hulp te krijgen, en verder ook om tutorials op Youtube te volgen.

06. Voeg een thema toe

voeg een thema toe aan je blog

Vervolgens gaan we onze blog er laten uitzien als een echte weblog. Dit doen we allereerst door een thema te selecteren.

Mijn favoriete thema is ‘Generatepress’. Deze heeft een betaalde én gratis versie. De gratis versie is zeker genoeg om te starten.

Dit thema heeft mijn voorkeur omdat het net oogt en heel lightweight is waardoor het snel laadt. En om goed te ranken op Google, heb je een razendsnelle website nodig!

In deze Tik-Tok wereld wilt namelijk NIEMAND wachten op een website die langer dan enkele seconden duurt om te laden.

06-1 Thema installeren

Een thema installeren is simpel. In jouw WordPress Dashboard ga je naar ‘Appearance’ & vervolgens kies je voor ‘Themes’.

thema toevoegen wordpress

Hier kan je dan vervolgens zoeken naar een passend thema zoals ‘Generatepress’.

thema installeren wordpress

Wanneer je eentje hebt gevonden, klik dan eerst op ‘installeer’ & vervolgens op ‘Activate’ om het thema te activeren.

06-2 Thema aanpassen in WordPress

Hierna kan je je thema volledig gaan aanpassen naar jouw wensen via ‘Appearance’ > ‘Customize’ in jouw WordPress Dashboard.

thema bewerken wordpress

Zo kan je een logo toevoegen, je menu bewerken, je layout bijwerken, de footer bewerken en je kleurenschema & typography veranderen.

06-3 Permalinks aanpassen

Voor we pagina’s gaan toevoegen, gaan we eerst even onze permalinks aanpassen.

Met permalink bedoelen we elke statische link op je website.

Denk bijvoorbeeld: ‘GiethoornTraveltips.com/about-me’.

Origineel gebruikt WordPress hier cijfers voor, maar dat trekt op niks uiteraard.

Dus moet je dit gaan veranderen.

Ga dus naar Settings > Permalinks en verander je permalink structuur naar ‘post name’.

permalinks bewerken wordpress

Nu zal de titel van jouw paginas & blogposts altijd na de “/” in jouw URL verschijnen. Je kan deze verder ook altijd manueel aanpassen wanneer je de pagina/post aanmaakt.

06-4 Pagina’s toevoegen in WordPress

Nu kan je beginnen met de eerste pagina’s toe te voegen aan je blog.

De eerste die je zal toevoegen zijn de about me & contact paginas.

Een pagina maak je aan door in je Dashboard ‘Pages’ > ‘Add New’ te selecteren.

nieuwe pagina toevoegen wordpress

Geef je pagina een bijpassende titel en voeg tekst de nodige tekst toe. Wanner je klaar bent, kan je op de blauwe knop ‘publish’ klikken.

pagina toevoegen aan je blog

06-5 Menu aanmaken in WordPress

Uiteraard wil je pagina’s zoals ‘about’ & ‘contact’ in de menu van jouw blog hebben.

Dit doe je door in je dashboard naar ‘Appearance’ > ‘Menus’ te gaan.

wordpress menu aanpassen

Hier kan je gemakkelijk paginas aan je menu tevoegen door ze te selecteren en vervolgens te kiezen voor ‘Add to Menu’.

Vergeet ook niet je menu een naam te geven.

wordpress menu aanmaken

Ten laatste moet je onder Menu Settings nog ‘Primary Menu’ selecteren. Dit zorgt ervoor dat WordPress weet dat dit jouw primaire navigatiemenu is (wat dus bovenaan je site komt).

Vergeet niet op te slaan na het aanmaken van je nieuwe menu.

07. Je eerste blogpost maken

blogposts schrijven voor je blog

Als je deze stappen hebt gevolgt heb je nu een WordPress website online en ben je volledig klaar om jouw bloggingcarrière te beginnen.

Vanaf nu kan je blogposts online zetten en doe je dit (hopelijk) dagelijks!

08. Google Analytics

google analytics toevoegen aan je blog

Nu dat onze blog online staat, willen we natuurlijk ook overzicht over onze bezoekers. Dit kan je verkrijgen door Google Analytics te installeren.

Zo kan je nagaan uit welke landen je bezoekers komen, welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze op je site blijven, en zo verder.

Google Analytics kan je op verschillende manieren installeren, maar de gemakkelijkste manier is via een WordPress Plugin genaamd ‘Sitekit’.

Om een plugin te installeren, zoek naar het ‘Plugins’ in je WordPress Dashboard en kies voor ‘Add New’.

plugins installeren op wordpress

Zoek vervolgens naar ‘Google Analytics’ en installeer de plugin van Google zelf genaamd ‘Site Kit by Google’.

sitekit installeren wordpress

Ga nu naar Google

Wanneer het is geïnstalleerd moet je nog op ‘Activate’ klikken.

Vanaf nu vind je Site Kit gemakkelijk in je WordPress Dashboard.

sitekit wordpress

Klik vervolgens op Site Kit om Google Analytics aan te maken voor je blog.

Google Analytics installeren op wordpress via Sitekit

Selecteer ‘Connect Google Analytics as part of your setup’ and klik op Sign in with Google.

Vervolgens klik je telkens op de blauwe knop om verder te gaan.

Vervolgens kies je voor ‘Set up a New Account’ en daarna ‘Set up a new Property’.

Daarna zal je nog toestemming moeten geven aan Google Analytics en dan ben je er klaar mee!

Na 48 uur zal Google alle data naar jouw site beginnen tracken.

Zit je vast? Volg dan even deze video mee.

09. Je blog indexeren op Google

Vervolgens willen we uiteraard dat Google onze blog zo snel mogelijk gaat ranken zodat wij bezoekers binnen krijgen.

Dit doen we door een sitemap toe te voegen aan Google Search Console (GSC).

Een sitemap is een file die fungeert als een kleine database van alle pagina’s en posts op jouw website. Deze file update automatisch wanneer jij een nieuwe post of pagina upload.

Wanneer je deze upload aan GSC is Google dus meteen op de hoogte wanneer jij jouw site update.

Dit wil niet zeggen dat Google meteen jouw site gaan ‘crawlen’ en vervolgens ‘indexeren’ maar het versneld wel het proces.

Ga dus eerst even naar Google Search Console om je website toe te voegen.

Je zult eerst moeten inloggen, gebruik hiervoor hetzelfde Google Account die je hebt gebruikt om Google Analytics aan te maken in de vorige stap.

Vervolgens geef je uw website URL in bij ‘URL prefix’ en klik op doorgaan.

google search console aanmaken

Aangezien je al Google Analytics hebt, zal je meteen doorgaan naar Google Search Console en hoef je dit dus niet meer op te zetten.

Nu moeten we nog een sitemap bekomen, dit doen we door een handige SEO plugin te installeren genaamd ‘Yoast SEO’.

Dit is de meest gebruikte SEO plugin en zal jouw zeker nog te passen komen voor andere zaken dan enkel je sitemap.

Navigeer dus opnieuw naar Plugins > Add New an installeer (& activeer) Yoast SEO.

Na de activatie, zoek Yoast SEO in het paneel van je WordPress Dashboard en kies ‘Settings’.

Yoast SEO plugin toevoegen

Scroll naar beneden tot je ‘XML Sitemaps‘ vindt onder het submenu API.

sitemap aanmaken voor je blog via Yoast SEO

Zorg er voor dat XML sitemaps zeker aanstaat.

Klik vervolgens ‘view the XML sitemap‘.

Dit is jouw sitemap. Kopieer deze URL.

Bv die van mij is: https://www.deandevos.be/sitemap_index.xml.

Nu gaan we ze toevoegen aan Google Search Console.

Ga dus naar je GSC en navigeer naar ‘sitemaps‘ onder ‘Indexing‘.

sitemap van je blog toevoegen aan google

Plak hier de URL die je eerder hebt gekopieerd.

Nu is je sitemap toegevoegd aan Google en is hiermee de setup van je site volledig!

Zit je vast? Volg dan even deze video.


Let the Grind Begin!

Wanneer jouw blog eindelijk online staat, kan het grinden beginnen!

Geef jezelf minstens één jaar om jouw blog te laten groeien. Als je in deze periode minstens 2 uur per dag aan je blog werkt, dan zie je gegarandeert resultaten.

Na 365 dagen, zou je toch al een 200 bezoeken per dag moeten hebben op jouw blog. Hier kan je al iets extra mee gaan verdienen via Affiliate Marketing en Advertenties.

Dit is niet genoeg om je job op te zeggen, maar je het is wel een mooie extra verdienste, en ondertussen heb je heel wat bijgeleerd.

Hierna kan je gaan opschalen. Zo start je bijvoorbeeld een tweede blog terwijl je verder bouwt aan je eerste. En zo gaat het verder.

Het mooie aan bloggen is dat hoe langer je het doet, hoe gemakkelijker het wordt om een nieuwe blog te starten en deze vervolgens te groeien.

Verder heb je complete controle over jouw tijdschema. Jij werkt wanneer jij dat wilt. Uiteraard vergen blogs wel wat onderhoud, maar het is perfect mogelijk om een maandje vrijaf te nemen en hier weinig van te merken!

Zo zijn bloggers vrij om te reizen en de ‘digital nomad lifestyle’ te leiden.

Als je niet klaar bent om pas na 1 jaar resultaten te zien van je werk, dan vrees ik dat bloggen niet voor jouw is weggelegd.


Veelgestelde Vragen

Kan je snel geld verdienen met bloggen?

Neen, bloggen is een enorm trage manier van geld verdienen. Zo duurt het minstens 1 jaar voor je ook maar een paar euros op tafel zult zien.

Je moet dus erg commited zijn om een blogger te woden, en het is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Heb je bepaalde vaardigheden nodig om te bloggen?

Veel vaardigheden heb je niet nodig om een blog te starten. Het helpt natuurlijk om goed te kunnen schrijven, en snel te kunnen typen, maar dit zijn dingen die je onderweg oppikt.

Je hebt ook geen ervaring nodig met SEO, dit leer je gewoon ook onderweg.

De enigste twee skills die het belangrijkste zijn bij bloggen is dat je kunt opzoeken, en beschikt over een mooie dosis zelfgeloof.

Je moet uiteraard kunnen opzoeken om je bij te schaven over SEO, WordPress, Bloggen, enzovoorts. Als blogger spendeer jezelf dus heel veel tijd op Google. Zo leer je ook héél snel.

Verder is zelgeloof belangrijk om je doel te bereiken, en dat geldt elke vorm van ondernemen. Als je niet 100% van het geloof bent dat jij iets kan bereiken waar jij invested in bent, dan zal dit ook nooit zo zijn.

Is bloggen voor iedereen?

Neen, bloggen is niet voor iedereen weggelegd. Wanneer ik mensen vertel dat je eigenlijk een jaartje moet werken voor je maar iets van resultaat gaat zien, dan krijg ik vaak te horen dat ze dit nooit zelf zouden kunnen.

Je hebt echt geduld nodig om te starten met bloggen, enkel dan kan je het overwegen.