Snel en eenvoudig een webshop starten in 6 stappen

Home » Online geld verdienen » Snel en eenvoudig een webshop starten in 6 stappen

Online verkopen, beter gekend als e-commerce is nog nooit zo hot geweest. Volgens de statistieken van Shopify Plus in 2019 gaat de wereldwijde e-commerce verkoop $4.9 biljoen (trillion) bereiken vóór 2021. Dat is omgerekend zo’n 4.350.000.000.000 euro. Een webshop beginnen is dus zeker en vast geen slecht idee. In dit artikel toon ik aan hoe je snel en eenvoudig een webshop kan starten in 6 stappen. 

Waarom een webshop starten?

Misschien heb je al wat ervaring met offline verkopen of misschien totaal niet, dat is geen probleem aangezien ik ervan overtuigd ben dat iedereen een webshop kan gaan starten. Maar waarom zou je dat nu gaan doen?

Een webshop starten komt met heel wat voordelen:

  • Het is 24/7 beschikbaar
  • Je kan gemakkelijk je doelgroep bereiken aan de hand van sociale media, advertenties, SEO en nog heel wat meer
  • Mensen shoppen meer en meer online
  • Je kan je gemakkelijk internationaal gaan verkopen
  • Een webshop starten is véél goedkoper dan een gewone winkel starten
  • EN je bent niet gelimiteerd door je locatie

Zoals je ziet komen er heel wat voordelen bij het starten van je eigen webwinkel. Zeker als je het gaat gaan vergelijken met hun openen van een winkel op locatie.

Om te weten of een webshop starten iets voor jouw is moet je jezelf eerst afvragen of je karakter hebt om voor jezelf te gaan werken, bereid bent risico’s te nemen en leergierig genoeg bent.

Zeg je ja tegen alle 3? Dan kunnen we eraan beginnen. Notepads ready!

1. Een niche kiezen

Vooraleer je een webshop kunt starten moet je weten welke producten je wilt gaan verkopen en binnen welke nichemarkt je die producten gaat verkopen. 

Wacht eens.. Wat is een niche? 

Een niche is een (vaak) klein, afgebakend deel van een markt. Een nichemarkt is volledig gericht op één doelgroep. Om maar een voorbeeld te geven: bol.com heeft geen nichemarkt. Zij verkopen alles en aan iedereen. aceandtate.com richt zich enkel op de verkoop van betaalbare en trendy zonnebrillen en brillen. 

branding is alles. Als je een webshop wilt starten moet je eerst eens kijken naar de branding van andere webshops. Hoe nemen zij dat aan? In dit geval kijken we naar Ace & tate en hoe zij hun op hun nichemarkt of doelgroep gaan richten aan de hand van goede branding.

Zij hebben dus een vaste doelgroep: jonge, hippe mensen die op zoek zijn naar leuke en hippe maar goedkope eyewear. Dat is een goed voorbeeld van een nichemarkt. 

Een slecht voorbeeld is dan weer bijvoorbeeld zalando.be. Ook zij focussen op een nichemarkt: namelijk kleren en accessoires maar zij richten hun dan weer op de volledige markt. Er is geen kleine, vaste doelgroep waar Zalando zich op focust. 

Doorbreken in een te grote nichemarkt lukt niet voor de kleine zelfstandige met weinig ervaring en al zeker niet met een klein budget.

Het beste recept voor success is dus om je op een kleine nichemarkt te gaan richten. 

Hoe begin je aan die niche research? 

wat is niche research en goe begin je er aan?

Je begint best met een spreadsheet te maken van mogelijke niches om die dan af te lopen met sterke criteria om de uiteindelijke winnaar te gaan vinden. 

Maak een lijstje

Hier een paar tips om je te helpen niches te vinden om toe te voegen aan een lijst of spreadsheet:

  • Wat zijn jouw hobby’s, passies en vaardigheden?
  • Wat zijn de hobby’s, passies en vaardigheden van vrienden/familie?
  • Denk aan problemen je zou kunnen oplossen met een bepaald product
  • Gebruik google termen zoals ‘profitable niches’ en ‘fast growing niches’

Zoeken naar sub of microniches

Wanneer je een lijstje hebt van een 10-tal mogelijke niches kan je eens één voor één de niches gaan overlopen om de sub en microniches te gaan bekijken. Wat is een sub of microniche? Dit is een kleinere segment binnen de niche met een eigen, specifieke doelgroep.

Bijvoorbeeld: honden is een nichemarkt. Labrador is dan weer een micro of subniche.

Noteer ook deze in je lijstje. 

Criteria

Wanneer je denkt een goede mix van niche en subniches te hebben is het tijd om je te gaan afvragen of ze wel of niet goed genoeg zijn om mogelijk een webshop in te starten. 

  • Is de nichemarkt niet té groot of té klein?
  • Kan je gemakkelijk je doelwit bereiken a.d.h.v marketing?
  • Kan ik een product aanbieden die een probleem oplost?
  • Is er niet teveel concurrentie binnen de nichemarkt?
  • Heb je interesse in de nichemarkt?

Lees verder: zoeken naar een nichemarkt

2. Producten en leverancier kiezen

Hoe ga je nu een leverancier gaan kiezen voor je webshop?

Wanneer je weet in welke niche je wilt gaan verkopen en een idee van het product hebt, kan je op zoek gaan naar een leverancier. 

Hiervoor heb je online heel wat mogelijkheden binnen verschillende budgetten. Heb jij een heel klein budget? Dan kan je gemakkelijk aan de slag gaan met een dropshipping leverancier. Ben je creatief en hebt een leuke niche waar je leuke gepersonaliseerde spullen kunt aan gaan verkopen? Dan kan je beginnen met Print on Demand dropshipping. Heb je een groot kapitaal en bereid een risico te nemen? Dan kan je voorraad gaan inkopen en van thuis uit of een fulfilment center gaan verzenden. 

1. Dropshipping leveranciers 

Dropshipping is de vorm van verkopen waarin jij als verkoper zelf niet het product op stock liggen hebt. Een leverancier doet dat voor jouw, deze zijn ook verantwoordelijk voor het inpakken en de levering van de producten. Heel wat tijd en werk uitgespaard dus.

De grootste reden waarom zoveel beginnende ondernemers opteren voor een dropshipping webshop is omdat je er gemakkelijk aan kan beginnen zonder een investering te maken. Met drosphipping kan iedereen hun eigen webshop starten. 

Natuurlijk komen er bij die voordelen, ook heel wat nadelen. Zo zijn de winstmarges vaak heel wat minder en heb je veel minder controle over de verzending en de returns van de producten. Voor meer info over de nadelen kan je mijn artikel over dropshipping lezen. 

Lees verder: dropshipping in België

2. Print on demand leveranciers

Ook print on demand is een vorm van dropshipping. Bij print on demand verkoop jij producten van bijvoorbeeld leveranciers zoals Printful en Printify en voeg je er je eigen illustraties, designs of quotes aan toe. Wanneer een klant een product van jouw webshop koopt, zorgt de leverancier meteen voor het printwerk, de verpakking én de verzending. 

Bij print on demand heb je alle voordelen van dropshipping met daar nog eens het grote voordeel bij dat de producten 100% van jouw zijn. Het zijn jouw designs dus er is geen concurrentie. Ook voor de branding is dit heel positief.

Lees verder: print on demand

3. Een webshop starten met een eigen stock

Eeen webshop starten met je eigen inventaris is mogelijk maar vereist een groter kapitaal dan bij dropshipping en er komt wat risico bij kijken natuurlijk.

Natuurlijk kan je nog altijd de klassieke weg opgaan en gewoon zelf je eigen stock aankopen. Hiervoor moet je wel een investering op voorhand aan gaan wat met dropshipping niet zo is. Daarbij neem je als beginnend verkoper ook een risico.

Er komen wel heel wat voordelen bij. Zo kan jij grotere winstmarges verwachten doordat je de producten aan wholesale prijzen hebt aangekocht. Daarbij heb je nog eens veel meer mogelijkheid om je producten te gaan personaliseren. Zo kan jij beslissen hoe het pakketje bij jouw klant toekomt. Geen gewone doos zonder branding voor jouw maar een pakketje met leuke print of tekst die één met jouw branding is. Wens je een persoonlijk bericht toe te voegen om te tonen dat je dankbaar bent? Dat kan! Er zijn zo veel mogelijkheden om je pakketjes te personaliseren en de branding van jouw webshop zo leuk mogelijk te maken. 

Zo’n gepersonaliseerde pakketjes ogen niet alleen beter maar zorgen ook voor customer loyalty. Je gaat veel sneller een terugkerende bezoeker krijgen als je een gepersonaliseerd pakketje opstuurt dan een witte, merkloze doos. Daarbij worden leuk uitziende pakketjes vaak gedeeld op sociale media, wat uiteraard zeer goed voor de branding en de exposure van je webshop is. 

3. Een webshop-builder kiezen

Een webshop starten kan je heel gemakkelijk met webshop builders zoals Shopify, lightspeed en woocommerce.

Wanneer je weet welke niche en welke producten je gaat verkopen is het tijd om te kijken hoe je die producten online gaat gaan zetten.

Hiervoor heb je tegenwoordig heel wat opties. Je kan voor kant-en-klare webshop builders kiezen zoals Shopify en Lightspeed of je kan via wordpress je eigen webshop creëren met behulp van de WooCommerce plugin.

Verder kan je nog opteren voor een volledige ontwikkeling van een webshop door een webdeveloper, wat je heel wat geld voor gaat moeten neerleggen.

In mijn artikel over de kostprijs van een webshop overloop ik alle verschillende opties om een webshop online te plaatsen en de prijs hiervan.

Lees verder: kostprijs om een webshop te starten

shopify premium theme

TL;DR Als je snel en gemakkelijk een webshop online wilt zetten is Shopify de beste keuze. De maandelijkse bijdrage om te starten is slechts €25 euro, het is héél gemakkelijk te gebruiken en er is een oneindig aanbod aan themas beschikbaar.

Verder zijn er nog heel wat integraties mogelijk met externe applicaties zoals print on demand en dropshipping leveranciers.

Klik hier om je 14 dagen gratis Shopify trial te starten. (geen credit kaart nodig)

4. Inschrijven als ondernemer

Je gaan inschrijven als ondernemer via de eenmanszaak is heel gemakkelijk in zowel Belgie als nederland

Om legaal een webshop te starten moet jij je natuurlijk gaan inschrijven als ondernemer. Gelukkig kan dit in België en Nederland heel gemakkelijk als eenmanszaak.

Inschrijven in België: 

In België kan je je al inschrijven als eenmanszaak voor €85,50 en nog eens €50 voor je ondernemingsnummer. Dit kan je gemakkelijk zelf online doen met behulp van Xerius of via een boekhouder. 

Best kies je voor een boekhouder om jouw kwartaalbijdrage elk kwartaal in te dienen. Dat is een hele hoop werk uitgespaard dat je zeker niet zelf wenst te doen. Je kan bij je boekhouder ook altijd terecht met alle ingewikkelde BTW vragen. 

Naast de inschrijvingskost moet je als ondernemer ook elk kwartaal je sociale bijdrage gaan betalen en je BTW afdragen. Ga dus zeker eens voor jezelf gaan opzoeken wat dat allemaal inhoudt voor je begint met je te gaan inschrijven. 

Inschrijven in Nederland: 

Wens je in Nederland te starten met een webshop? Ook dan ga je jezelf moeten inschrijven als ondernemer. Ook in Nederland kan dit heel gemakkelijk. Hiervoor moet je je inschrijven bij de kamer van koophandel en de belastingsdienst.

Je kan je inschrijven voor beide door online een afspraak te maken met de kamer van koophandel (KVK).

Inschrijven bij de KVK kan dus niet online. Je moet online een afspraak maken, deze zal je 50€ kosten. Zorg dus wel dat je voorbereid op die afspraak komt.

  • Je hebt een elevator pitch klaar
  • Je weet wat je wilt verkopen
  • Je weet hoe je gaat verkopen
  • Je hebt een bedrijfsnaam klaar

Je kan je bij je KVK afspraak ook meteen inschrijven bij de belastingsdienst. 

5. Branding verzorgen

Branding van een webshop houdt in dat de webshop een huisstijl, logo en creative copywriting heeft. Alles moet één geheel zijn en moet de visie van de webshop uitbeelden.

Een webshop online zetten is simpel. Zorgen dat deze webshop er goed uitziet, een eigen logo en huisstijl heeft, goede creatieve copywriting heeft, het gevoel een meerwaarde aan de consument te brengen en vertrouwen op de wekken dat is nog iets anders. Dit heet branding. Branding kan je verstaan als het creëren van een merk.

Een voorbeeld van goede branding is bijvoorbeeld Coca Cola. Wanneer je aan frisdrank denkt denk je waarschijnlijk ook direct aan Coca Cola. Dat is omdat zij heel goede branding hebben. Ook denk je waarschijnlijk aan hun rode huisstijl, hun klassiek en bijna onveranderd logo en de leuke reclamespots. Ook dat is branding. ‘Taste the feeling’. 

Hoe ga je nu de branding gaan verzorgen van een webshop? De branding splits ik op in verschillende categorieën:

  • Webshop thema / huisstijl
  • Logo design
  • Copywriting

De layout van de webshop

De layout van de webshop is super belangrijk. Gebruik van gratis Shopify 
themas is nooit goed.

Bij een webshop builder zoals Shopify kan je gebruik maken van gratis themas. Dat is leuk om goedkoop te beginnen enzo maar het gaat je branding niet veel goeds doen. Zo heb je amper ruimte om je webshop te gaan personaliseren en gaat je webshop dus snel op die van een ander gaan lijken. Dit wekt weinig vertrouwen op bij de klant, zeker in de dropshipping branche en ziet er overigens onprofessioneel uit.

Je kan kiezen tussen een aantal betaalde themas in de theme shop van Shopify zelf of je kan gaan kijken naar alternatieven zoals themeforest. Een derde optie is dan weer om te gaan opteren voor een webdesigner die de layout van de webshop verzorgt voor jouw. 

  • Betaald thema van Shopify zelf: Shopify heeft hun eigen theme store, daar kan je een kleine selectie van betaalde themas bekijken. Wegens dat deze via Shopify zelf worden aangekocht zijn ze dus heel gemakkelijk te installeren en een goede opties voor de niet-zo-technische ondernemer. 
  • Betaald thema op themeforest: Themeforest is een marktplaats waar developers en webdesign firma’s hun themas kunnen uploaden. Het voordeel hiervan is dat er heel wat opties zijn en de prijzen ook heel competitief kunnen zijn. Zo is het zeker heel wat goedkoper voor een thema van themeforest te kiezen dan voor eentje via Shopify zelf. Wel zul je ze zelf moeten installeren op je webshop. 
  • Opteren voor een webdesigner: ten laatste kan je ook nog kiezen voor een Shopify designer. Deze maakt dan gebruik van een passend premium thema en geeft je nog eens een huisstijl erbij om de branding van je webshop te boosten. Daarbij zorgt een webdesigner ook voor de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Zo gaat hij of zij de navigatie en mobiel-vriendelijkheid van je shop zo goed mogelijk gaan maken. Je betaald dus iets meer maar je bent wel zeker van je stuk. 

Logo van je webshop 

Het logo design van een webshop is super belangrijk. Je logo is je visitekaartje dus moet het de visie van je webshop uitbeelden.

Je logo is het visitekaartje van jouw branding. Gegarandeerd kan jij het logo van Coca Cola gaan schetsen zonder het eerst te moeten opzoeken. Maar ook Nike, Apple en Starbucks zijn heel herkenbaar. 

De 5 karaktertrekken van een goed logo zijn:

  • Simpel
  • Memorabel
  • Tijdloos
  • Veelzijdig
  • Passend

Jouw logo, huisstijl, thema en copywriting moeten samen één geheel vormen. Blijf a.u.b weg van die “free logo designer” software en templates. Hier plak je slechts een naam onder een icoontje. Kinderen gebruiken dat voor hun schoolprojecten, wil je dat dit het visitekaartje van jouw business wordt? Neen dus.

Best huur je een designer in die gespecialiseerd is in het maken van logo’s. Zo’n logo design kan je al krijgen voor een €100 a 300. Let op met het aankopen van goedkope logo’s via Fiverr. Er zijn heel wat logo designers op Fiverr die 5 euro vragen voor een logo. 

Hierbij moet je eens gaan afvragen: wie kan 5 euro voor een volledig logo design vragen? Niemand. Die persoon gaat opnieuw gratis software of een template gebruiken om jouw bedrijfsnaam onder een icoontje te plakken. 

Opteer dus enkel voor Fiverr designers die binnen die 100-300€ range werken. Hier een voorbeeld.

Een echte logo designer maakt meerdere schetsen en revisies om tot het eindresultaat te komen, dit duurt hen meerdere uren en soms zelf enkele dagen. Er is een volledig process die gemaakt wordt van schetsen op papier naar prototypes tot het eindresultaat en dan mogelijk komen daar nog revisies bij.

Voor die gepresteerde uren vraagt een logo designer dus heel wat meer. Iemand die voor 5€ werkt spendeert hier niet langer dan 5 minuten aan. 

Copywriting

copywriting is nodig om potentiële klanten in de mindset te zetten om te gaan kopen. Zonder goede copywriting komt een webshop nergens.

Een logo en een thema, dat is standaard bij elke webshop. Dat weet iedereen. Wat vele beginnende ondernemers niet beseffen is dat er ook copywriting aan te pas moet komen. De copywriting verteld het verhaal van jouw webshop.

Copywriting is de kunst van professionele teksten op je webshop te zetten. Deze zijn altijd heel fijn om te lezen en hebben het doel de potentiële klant aan te zetten tot het kopen van jouw product(en). 

Bij goede copywriting hoort niet alleen de “over ons” pagina maar ook de “contact” pagina, homepagina, collectie-pagina’s en product-beschrijvingen beschikken best over een eigen stukje converterende tekst. 

Velen denken dat met het uploaden van producten en toevoegen van een contact pagina de kous af is. Juist nu heb je een werkende webshop, maar iedereen die er op terecht komt ziet alleen de producten die je verkoopt. Ze hebben geen verhaal, ze weten niet wie je bent, waarom je verkoopt, waarom ze nu precies bij jouw moeten gaan kopen, of ze je kunnen vertrouwen, welke meerwaarde producten hun leven gaan brengen, enzovoorts. 

Een goede copywriting vertelt het verhaal van jouw webshop, wekt vertrouwen op en brengt de klant in de stemming om te gaan kopen. Probeer maar eens van deur tot deur te gaan en mensen te overtuigen om je producten te kopen zonder verkoopt praat. Door enkel te zeggen “koop mijn product” ga je weinig tot geen kopers vinden. Door te vertellen wie je bent, wat jouw missie is en waarom jouw producten de beste zijn, kan je heel wat mensen overtuigen. 

6. Marketing van de webshop

Marketing van de webshop. Met een goed marketing plan kan elke webshop snel groeien tot een echt merk.

De allerlaatste stap om een succesvolle webshop te starten is natuurlijk de marketing ervan. Zonder degelijke marketing strategie, komen er geen bezoekers op de webshop en zonder bezoekers kan je natuurlijk niets gaan verkopen. 

Marketing kan je opdelen in de volgende segmenten:

  • Social Media Marketing
  • Content Marketing (SEO)
  • Facebook Advertising
  • Email Marketing

Social Media Marketing

Om een webshop te starten in 2020 is social media marketing heel belangrijk.

Hieronder valt alles wat sociale media platvormen betreft. Denk dus maar aan de voornaamste zoals Instagram en Facebook maar ook Pinterest en Twitter kunnen binnen bepaalde niches heel effectief zijn. 

Social media marketing is perfect voor kleine bedrijven en webshops om gemakkelijk te communiceren met klanten en een naam voor zichzelf te maken. 

Om een goeie sociale media strategie te bekomen moet je eerst weten wie je doelgroep is. Hier kan je dan weer van afleiden waar op het web zij hun tijd spenderen en welke soorten content zij het liefst consumeren. Bijvoorbeeld fotografen vindt je heel gemakkelijk op Instagram waar goed-gekozen foto’s gaan heersen. Dansers vindt je dan bijvoorbeeld eerder op TikTok enzovoorts. 

Hiervoor kan je gemakkelijk gaan kijken bij de concurrentie:

  • Welke social media pagina’s hebben ze het meeste volgers op?
  • Welk soorten contenten plaatsen ze?
  • Met welke influencers werken ze?

Content Marketing met behulp van SEO

content marketing met behulp van seo. Met content marketing wordt bedoelt blog-artikele, videos maar ook de copywriting op de webshop.

Onder content marketing wordt alles van communicatie in de vorm van blog-berichten, videos of zelf nieuwsberichten verstaan. 

Onder content marketing worden alle vormen van communicatie m.b.v content verstaan. Denk dus maar aan blog-berichten, videos en nieuwsbrieven. 

De bedoeling van content marketing is potentiële klanten te informeren en aan te tonen dat jouw merk een expertise heeft over een bepaald gebied of product. Zo bouw je vertrouwen op binnen je doelgroep. 

Content op de website hebben is ook heel belangrijk om aan Google en andere zoekmachines aan te tonen wie jouw merk is, waar je voor staat en wat je verkoopt. Eerder had ik het al over copywriting en hoe velen de fout maken te weinig copywriting aan hun webshop toe te voegen. Ook copywriting valt onder content marketing. 

Het voordeel aan content marketing is dat je het net zoals Social Media Marketing gratis kan doen. 

Een gemiddelde content marketing strategie ziet er als volgt uit:

  1. Zoekwoorden opzoeken
  2. Content maken rond de gevonden zoekwoorden
  3. Optimaliseren voor die zoekwoorden
  4. Delen op sociale media

Je webshop Adverteren via Facebook

Via facebook kan iedereen gaan adverteren. Facebook ads zijn vooral goed voor dropshippers.

Facebook advertising is de populairste vorm van social media advertising. Hieronder vallen alle betaalde campagnes die je zet op zowel Facebook als Instagram. Binnen Facebook kan je zowel elke doelgroep heel gemakkelijk gaan bereiken door hun uitgebreid data van interesses en gedrag.

Je hebt gegarandeerd al veel controversie gehoord rondom Facebook en hun data-politieken. Facebook, net zoals Google, Amazon en alle andere giganten zijn constant bezig met het opnemen van data van hun gebruikers. Deze data wordt door andere andere Facebook adverteerders gebruikt om hun doelgroep te gaan bereiken. 

Heb je een webshop gefocust op producten voor honden? Op Facebook kan je elke honden-liefhebber gaan bereiken door middel van advertenties. Ook kan je de gender, leeftijd en locatie van je doelgroep volledig kiezen. Je kan zelf nog verder gaan optimaliseren en enkel mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in ‘honden’ én ‘labradors’ zo kan je gemakkelijk een subniche gaan bereiken. 

Maar dat is nog niet alles. Met gebruik van de Facebook Pixel die je kan toevoegen aan je webshop, kan ook jij data gaan collecten. Zo leert het algoritme van jouw pixel wie er op jouw webshop komt en wat ze allemaal doen: voegen ze iets toe aan hun winkelmandje, maken ze een aankoop of klikken ze meteen weg? Facebook neemt het op voor jouw. Deze informatie kan je dan gaan gebruiken om een “Retargeting” Campagne te gaan starten. 

Retargeting Ads ken je misschien niet, maar je komt ze elke dag tegen. Hoeveel keer ga jij niet op een webshop, voegt iets toe aan je winkelmandje en beslist dan uiteindelijk om het niet te kopen. De volgende dagen wordt je dan gebombardeerd door advertenties over dat product. Dit zijn retargeting ads. 

Nog een laatste voordeel van Facebook Ads? Iedereen kan starten met een Facebook Ad account en het is beschikbaar voor elk budget. Geen minimum vereisten dus. 

Email marketing

Om een successvolle webshop te starten heb je natuurlijk een goede email marketing nodig. Email marketing is perfect om klanten terug te doen kopen of nieuwe klanten te overtuigen om te kopen.

Met email marketing kan je nieuwe abonnees groeten met een coupon, voorbije klanten up-daten over nieuwe producten en promoties en ook winkelwagen-verlaters terug te laten komen op je webshop. 

Email marketing kan je gemakkelijk met programma’s zoals Klaviyo en Mailchimp, aan beide kan je gratis beginnen en integreren met je shop. 

Ook bij je email marketing moet je rekening houden met zaken zoals branding en copywriting. Je campagnes moeten één zijn met de huisstijl van jouw webshop om zo professioneel mogelijk over te komen. De copywriting moet dan weer geoptimaliseerd zijn om de doelgroep te overtuigen jouw producten te kopen en jouw webshop te vertrouwen, zonder als spam of agressief over te komen.

Gebruik dus geen drukletters, click bait en agressieve copywriting waar mensen van gaan afschrikken. Niemand wilt gaan kopen van een agressieve verkoper die zijn voet in de deur steekt. In plaat daarvan moet je inspelen op je klant zelf. Wie is je doelgroep en wat zijn hun interesses? 

Goede email campagnes zorgen ervoor dat de klant van jouw webshop gaat gaan houden, dit doe je door op hen in te spelen met een persoonlijke en creative aanpak te nemen. Als kleine zelfstandige heb je heel wat voordelen. Sluit je emails af met je naam en geef de klant misschien een persoonlijk email of zelf gsm nummer om jouw te contacteren met hun vragen. 

Zo kan je een email campagne af sluiten met je eigen naam en de klant jouw persoonlijk email adres geven om jouw te contacteren. Laat hen voelen dat ze met een kleine webshop bezig zijn die zorgt voor hun klanten. Een goede email marketing campagne laat de klanten thuis voelen. Copywriting is en blijf koning dus. 

Ziezo! Jij bent klaar om je webshop te starten

Je bent er geraakt! Hopelijk heb je heel wat geleerd over hoe je zelf een webshop kan gaan starten. Met dit stappenplan zou je klaar moeten zijn om aan de slag te gaan met jouw eigen online winkel!

Heb je nog vragen over het starten van een webshop? Aarzel zeker en vast niet om ze onderaan te stellen!


Gerelateerde berichten