Alles Dat Je Moet Weten Over De One Product Store

Geschreven door: Dean Devos | Gepubliceerd op: 22 augustus 2020 | Laatst bijgewerkt: 26 juli 2021

one product store starten

Wat is een One Product Store? 

Je hoort het al in de naam, een one product store is een webshop waar je slechts één product op verkoopt. Dit is ideaal voor dropshippers. Op die manier, gaan zij veel beter gaan concurreren met general stores die vanalles en nog wat gaan verkopen. 

Bij een one product store is de dropshipper zeker van zijn/haar product. Zij hebben dus een grondig productonderzoek gevoerd en ondervonden dat het een winnend product is waar ze een merk van kunnen maken. 

Eigenaars van een one product store kunnen zich volledig richten op het verkopen en adverteren van dat ene product.

De volledige advertentiestrategie van een one product store is gebaseerd rond de doelwit groep van jouw product.

Hetzelfde geld voor de webshop zelf, die bevat leuke, verkopende copywriting die de bezoeker uitlegt waarom zij hun product moeten kopen. 

Dit is helemaal anders dan een general store, daar kunnen ze geen focus leggen. Als je via een advertentie van één bepaald product op een general store terecht komt, dan word je meteen afgeleid door de tientallen andere producten die aanwezig zijn. 

Ook heb je bij een general store nooit het gevoel dat zij het merk zijn achter dat product, je ziet hun gewoon als een verkoper van het product. Met een one product store komen dus heel wat voordelen tegenover de klasieke general store. 

Voordelen van een One Product Store

  • Je bent een merk: mensen kopen nu eenmaal veel liever van een merk. Je wekt het vertrouwen van de klant op en kan met jouw copy inspelen op hun emoties. 
  • Je kent je doelgroep: jij weet welke doelgroep jouw product nodig heeft, dit kan je gebruiken om gemakkelijker die doelgroep te bereiken. 
  • Gemakkelijker te adverteren met facebook en andere advertentieplatformen: facebook ads en dergelijke maken gebruik van gesofisticeerde algoritmes, deze zoeken de ideale klanten voor jouw en bieden jouw advertenties aan hun aan. Dit doen ze aan de hand van hun eigen data, de data van jouw product en die van jouw webshop. Bij een one product store hebben ze enkel data van dat ene product dat jij verkoopt en gaan ze dus sneller jouw ideale klanten gaan vinden. 
  • Veel hogere conversies: een bezoeker gaat nu eenmaal veel sneller een product kopen van een webshop waar dat de enigste optie is, dan een website waar er honderden producten aanwezig zijn. 
  • Opschalen: the sky is the limit. Met dat je conversies zo hoog liggen kan je met een one product store veel sneller en efficiënter gaan opschalen met jouw advertenties. Dit zorgt ervoor dat je heel grote verkoopcijfers kan bereiken. 
  • Hogere prijs: een merk kan veel meer vragen voor een bepaald product, dat weet iedereen. Jouw winstmarges liggen dus veel hoger en je hebt meer geld om te investeren in advertenties en op te schalen. 
  • Gemakkelijker te analyseren: je kan veel gemakkelijker je webshop en product gaan analyseren als je slechts één product verkoopt. Je kan je dus gemakkelijk aanpassen en je fouten verbeteren.

Nadelen One Product Store

  • Meer risico: met dat je op één product richt, neem je een groter risico en heb je meer kans tot falen.
  • Geen winst door upsells en cross-sells: met dat je maar één product verkoopt kan je ook geen up-sells of cross-sells aanbieden om extra winst te maken
  • Geen of weinig terugkerende klanten: tenzij jouw product continu opnieuw gekocht moet worden, heb je als one product store weinig terugkerende klanten.

Voorbeeld One Product Store

Is het principe van een one product store nog niet helemaal duidelijk? Laten we even kijken naar een sucessvol voorbeeld van een one product dropshipping store. 

Een mooi voorbeeld hiervan is de webshop “mr-posture.com” deze werd door Verum Ecom aangemaakt en heeft voor zo’n $500,000 in sales gezorgd. 

Voorbeeld van een succesvolle one product store.

Mr Posture is een merk dat maar één product verkoopt: de posture brace. En dat doen ze voor $39.95. 

[cp_popup display=”inline” style_id=”4019″ step_id = “1”][/cp_popup]

Op een one product store kan je een veel grotere prijs vragen dan bij een general store

Hetzelfde product kan je vinden op Aliexpress voor slechts $4.65. Dat is een winst van $35!

Hetzelfde product op Aliexpress voor veel goedkoper

Dit is mogelijk omdat de webshop van Mr Posture er zo professioneel uit ziet.

Dit doen ze met goede copywriting, illustraties een passend kleuren schema en goede branding. 

Hieronder zie je een voorbeeld van hetzelfde product op een general store. 

Hetzelfde product op een general store waar ze veel minder winstmarge behalen

Deze webshop focust zich op het verkopen van allemaal verschillende producten en moet dus een veel lagere prijs vragen voor hetzelfde product.

Ze wekken niet hetzelfde vertrouwen op dat Mr Posture wel boven brengt bij hun bezoekers. 

Jouw Eigen One Product Store Maken

Een one product store maken is heel wat verschillend van een general store. 

Hier heb je veel meer kans om jouw bezoeker over jouw product te informeren, emoties op te wekken, vertrouwen op te wekken en hun aan te sporen tot de aankoop van jouw product. 

Je moet hier dus ook 100% gebruik van maken. Dit doe je aan de hand van branding, copywriting en bijpassende illustraties. 

Branding Verzorgen

Met branding worden de volgende zaken bedoeld: logo, huisstijl, kleurenschema en thema. 

Voor het gemak gaan we ons baseren op voorbeelden van de mr-posture webshop. 

Laten we starten met de domeinnaam. Dit is één van de belangrijkste stappen bij het aanmaken van een one product webshop, dit word namelijk de naam van jouw merkproduct. 

In ons voorbeeld is de domeinnaam mr-posture.com. Dit is een speling op “mr clean” waar ze overduidelijk inspiratie van hebben opgehaald. 

inspiratie halen ze uit mr clean

Dat is ook meteen de naam van hun product: “the mr posture”. 

Dit is de eerste stap tot het creëren van een eigen merk, ook al ben je aan het dropshippen. 

Voor die merknaam heb je natuurlijk ook een bijpassend logo nodig.

het logo van de one product dropshipping store

Hier moet je oppassen dat je niet onprofessioneel overkomt, wat vaak het geval is met gratis logo ontwerpers. 

Een goed logo is simpel, bevat de merkkleuren en heeft niet te veel prullen.

Vervolgens hebben we het kleurenschema. Deze moet passen binnen de nichemarkt waarin jouw product toebehoort. 

Een passend kleurenschema wekt vertrouwen op en spoort aan tot verkopen.

Ga dus nooit willekeurig kleuren gaan kiezen die jij mooi vind maar kijk in plaats daarvan naar welke kleurenschema’s de concurrentie gebruikt (échte merken, geen dropshippers) en haal daar inspiratie uit. 

Dit heeft Mr Posture ook gedaan, zij maakten gebruik van vertrouwelijke kleur: cyaan.

Dit is in Amerika de kleur die gebruikt wordt voor de “scrubs” die dokters en verpleegsters dragen en werkt dus heel wat vertrouwen op. 

een kleurenschema is heel belangrijk voor een dropshipping store. Cyaan wekt vertrouwen op, daarom dragen dokters het.

Copywriting & Bijpassende Illustraties

Een goede branding wekt vertrouwen op, maar zonder goede, verzorgde copy weten de mensen niet wat jouw product is, voor wie jouw product geschikt is en waarom ze het moeten kopen. 

De webshop van Mr Posture was zo’n success omdat ze hun volop hebben gericht op het maken van converterende copy en bijpassende illustraties. 

Op de homepagina vind je de volgende headings: 

  • Motto van het merk
  • Waarom heb ik dit nodig?
  • Zie een verschil in 2 weken
  • Een langdurige oplossing
  • Draag het overal
  • Testimonials van klanten

Dit formaat werkt perfect voor een probleem-oplossend product zoals een posture brace. 

Eerst vertellen ze waarom jij precies dit product nodig hebt,

Uitleggen waarom de bezoeker jouw product nodig heeft is heel belangrijk voor een one product store

vervolgens tonen ze aan dat je na twee weken een verschil kan zien met hun product,

Aantonen dat jouw product een verschil uitmaakt is heel belangrijk voor de copywriting

daarna tonen ze aan dat hun product een langdurige oplossing vormt

Toon an dat jouw product een langdurige fix verzorgd

en hierna tonen ze aan dat je het product overal kan dragen. 

Jouw product kan de klant overal dragen

Na het lezen van de eerste vier headers is de klant al overtuigd van de werking van het product, dan sla je je slag binnen met social proof.

Klanten testimonials zijn de beste manier om social proof aan jouw dropshipping webshop toe te passen

De klanten testimonials tonen aan hoe tevreden klanten zijn met hun product, dit creëert een soort van FOMO (fear of missing out) bij de klant. 

Daarna pas wordt het product aangeboden met nog eens de troeven kort opgesomd. 

een money back guarantee is heel goed om klanten te overtuigen dat ze jouw product kunnen aanschaffen zonder risico!

Ook zorgt Mr Posture er voor dat de klant geen risico hoeft te nemen met een money-back garantie. Als het product niet werk, krijgen ze hun geld terug. 

Conclusie

Dat is zo’n beetje alles dat jij moet weten over de one product store. Een one product store werkt veel beter dan een general of niche store. Met een one product store kan je veel grotere winstmarges bereiken en veel meer opschalen. 

Als je zelf niet je eigen one product store wilt gaan aanmaken kan je mij inhuren om dat voor jouw te doen. Je kan hiervoor een gratis offerte aanvragen. Ook kan je mij vragen om jouw huidige webshop gratis en vrijblijvend te reviewen. 


Wil je starten met Dropshipping?

Wil je Dropshipper worden? Mijn blog helpt je hiermee. Zo heb ik tientallen artikelen geschreven om jouw op weg te helpen met dropshipping. Helemaal gratis natuurlijk.

👇 Bekijk mijn dropshipping leercentrum


Hi! Welkom op mijn blog. Wil je meer weten over mijn ervaring als online ondernemer?

Over Dean

Of zoek je een webdesigner? 

Webdesign services