De voor- en nadelen van Dropshipping

Home » Dropshipping » De voor- en nadelen van Dropshipping

Met dropshipping kan iedereen hun eigen online business gaan starten, zonder gigantische investering of risico’s te nemen. Maar dropshipping heeft ook nadelen, die overlopen we in dit artikel: de voor- en nadelen van dropshipping.

 

Dropshipping, wat is dat? 

Dropshipping, wat is dat en wat zijn de nadelen van dropshipping?

Dropshipping is wanneer een E-commerce webshop geen eigen voorraad beheert. Hiervoor doen ze beroep op een externe leverancier. Wanneer een product wordt aangekocht door de klant, dan koopt de dropshipper het aan bij de leverancier die het vervolgens opstuurt naar de klant van de dropshipper.

Dit maak dropshipping een heel gemakkelijk manier om een eigen online business te gaan starten. Dit komt uiteraard niet zonder nadelen. 

De voordelen van dropshipping

Naast de nadelen van dropshipping zijn er ook veel voordelen

Dropshipping voordeel: Weinig kapitaal nodig

Met dat je als dropshipper geen eigen inventaris hebt, heb je dus heel weinig kapitaal nodig om te starten. Zeker als je dat via Shopify gaat gaan doen waar je al snel een webshop online hebt staan voor zo’n €25,- per maand! Daarbij hoef je geen personeel in te huren en te betalen aangezien alle sleurwerk voor jouw wordt gedaan. 

De enigste kost die je als dropshipper hebt is de marketing kost en zelf dat kan je volledig gratis doen m.b.v SEO (zoekmachine optimalisatie) en Social Media Marketing!

Dropshipping voordeel: Gemakkelijk te starten

Dropshipping is héél gemakkelijk te starten. Zo kan je eigenlijk een webshop up en running hebben in enkele minuutjes tijd. Het maken van een Shopify webshop is poepsimpel. Daarbij kan je gemakkelijk apps zoals Oberlo gebruiken om jouw Aliexpress producten te importeren. 

Wanneer iemand dan van jouw webshop koopt, koop jij het van Aliexpress. Oberlo zorgt er zelf voor dat het juiste product wordt toegevoegd, het adres van de klant wordt toegevoegd en dat de leverancier geïnformeerd wordt dat jij een dropshipper bent. Het enigste dat jij moet doen is op betalen drukken dus! 

Dropshipping voordeel: Geen voorraad nodig

Dé reden om met dropshipping te starten is natuurlijk het feit dat je helemaal geen voorraad of inventaris nodig hebt. Je kan dus gelijk welk product gaan aanbieden op je eigen webshop zonder er zelf in te investeren, zelf te stockeren of op te sturen. 

Geen kopzorgen voor jouw, je neemt geen risico en je spaart heel wat tijd uit. 

Dropshipping voordeel: Meer tijd voor de marketing

Met dat je zelf de voorraad niet in huis hebt en zelf niet moet zorgen voor het gecompliceerde leveringsproces heb jij heel veel tijd om je bezig te houden met het leuke delen van een webshop runnen: de marketing! 

Zo kan jij je focus volledig leggen op FB advertenties, social media marketing of het schrijven van content om jouw producten online te promoten. 

Dropshipping voordeel: Duizenden mogelijkheden

Dropshipping biedt jouw als verkoper heel wat mogelijkheden om te gaan verkopen. Zo zijn er honderduizenden leveranciers beschikbaar op Aliexpress, kan je via print on demand jouw eigen illustraties op producten gaan printen of kan je lekker je eigen dropshipping contract aansluiten met een wholesaler. 

Er zijn dus duizenden mogelijkheden. Je kan zowat elk product gaan dropshippen, je hoeft er enkel en alleen maar een leverancier voor te vinden. 

Dropshipping voordeel: Dropshipping is een gateway naar het online ondernemen

Ondertussen heb je al door dat een dropshipping business gemakkelijk is. Het leuke aan dropshipping is dat het een hele nieuwe wereld voor jouw als ondernemer opent. Zo leer je niet alleen alles van E-commerce als dropshipper, je leert ook over content marketing, SEO, social media marketing, email marketing, enzovoorts!

Dit zijn vaardigheden die jij voor de rest van je leven zal hebben en zal kunnen gebruiken in andere online ondernemingen. Zo kan jij jouw eigen blow starten (net als deze) jouw eigen boek schrijven over jouw ervaringen, je eigen cursus aanbieden, enzovoorts.

Dropshipping is dé gateway naar het online ondernemen. 

Gerelateerd: online geld verdienen

Dropshipping voordeel: Dropshippen kan je van overal, hello world!

Geen voorraad beheren betekend ook dat jij dropshipping van overal ter wereld kunt gaan doen. Zo kan jij de digital nomad levensstijl gaan lijden en gaan rondreizen terwijl je geld verdient met jouw dropshipping webshop. 

Ben je het beu gigantisch veel te betalen om in België te verblijven? Verhuis naar een land zoals Thailand en betaal 5 keer minder voor je levenstijl! Dit alles is enkel en alleen mogelijk met een online business zoals dropshipping. 

De nadelen van dropshipping

naast de vele voordelen van dropshipping heeft dropshipping ook veel nadelen

Dropshipping nadeel: lagere winstmarges

Je eigen stock niet opnemen zoals bij dropshipping heeft natuurlijk ook nadelen, zo ga je kleinere winstmarges hebben omdat je de producten niet aan wholesale tarieven aankoopt. Je leverancier geeft je waarschijnlijk wel een korting, maar dat is niet hetzelfde als moest je nu in heel grote aantallen gaan aankopen. 

Dropshipping nadeel: Weinig branding mogelijkheden

Bij dropshipping zijn de producten die jij aanbied niet van jouw. Dus er staat ook geen merknaam op. Ook zal het product waarschijnlijk wel te koop zijn op andere webshops en platvormen zoals bol.com en Amazon. 

Een groot nadeel bij dropshipping is dus de gelimiteerde branding opties die je hebt. Een oplossing voor dit dropshipping nadeel is print on demand of white label. 

Bij print on demand zijn jouw prints gewoon jouw prints, niemand kan (en mag) deze kopiëren. 

Bij white label, gaat jouw dropshipping leverancier jouw pakketje gaan verzorgen met jouw eigen branding. Zo komt er bv een factuurtje bij zitten met jouw logo erop maar het kan zelf zo ver gaan als jouw logo op het product zelf. 

Uiteraard heb je hiervoor een heel goede communicatie met een leverancier nodig en deze verkrijg je niet als beginnend dropshipper, dit is iets voor diegene die minstens 30-50 pakketjes per dag opsturen. 

Dropshipping nadeel: leverancierproblemen

Nog een nadeel van dropshipping is dat je heel weinig controle hebt over het leveringsproces, de kwaliteit van het product en dergelijke. 

Zo kan het zijn dat een klant ongeduldig is of ontevreden is met de prestatie van jouw webshop tijdens het leveringsproces. Dit valt op jouw schouders maar kan jij heel weinig aan veranderen. Is het pakketje na 5 dagen nog niet opgestuurd? Ja dan kan je gaan zagen bij jouw leverancier maar uiteindelijk heb je er heel weinig controle over. 

Zeker wanneer je nog geen vaste leverancier hebt gaat deze waarschijnlijk gewoon pakketjes opsturen wanneer het hen goed uitkomt. 

Gerelateerd: hoe vind je een betrouwbare dropshipping leverancier

Dropshipping nadeel: Grote concurrentie

Een nadeel van dropshipping is dat je heel veel concurrentie kan hebben. Zeker wanneer je werkt met producten van Aliexpress. Ga dus niet een andere dropshipper gaan kopiëren maar doe je eigen product onderzoek. 

Vele populaire producten worden overal al verkocht (vaak zelf al in de winkels!) dus moet jij er voor zorgen dat je enkel producten aanbied waar jij een grondig marktonderzoek voor hebt uitgevoerd. 

Goede branding en copywriting zijn ook een mooie optie om de concurrentie een stapje voor te zijn, in de dropshipping wereld zijn er veel webshops die snel snel wat uploaden en heel weinig die effectief dat product gaan branden en sales copy voor gaan schrijven.

Dropshipping nadeel: Producten kunnen van lage kwaliteit zijn

Eén van de grootste nadelen bij dropshipping is de productkwaliteit. Niet alles op het internet is wat het lijkt en al zeker niet bij Aliexpress. Ga dus nooit een product gaan aanbieden waar jij zelf niet zeker over bent. Kijk altijd naar de product reviews vooraleer je het aanbied op jouw webshop en een goede dropshipper koopt meestal op voorhand ook een sample aan om de kwaliteit te checken. 

Waar moet je op letten om jouw dropshipping webshop om te bouwen tot een success:

Goede customer service aanbieden

Eén van de grootste nadelen die dropshippers hebben is dat ze geen controle hebben over het leveringsproces. Dit kan voor heel wat ongeduldige klanten zorgen. Hier MOET je dus een goede customer service aanbieden om te kunnen overleven binnen de dropshipping wereld. 

Met een goede customer service kan je de nadelen van dropshipping omzetten tot voordelen. 

Altijd geld terug

Als dropshipper verkoop je best enkel producten waar jij 100% zeker van bent. Je zorgt dus voor kwaliteitsproducten waar jij achter staat. Producten met een WOW factor en die probleemoplossend zijn. 

Wanneer je zeker bent van je stuk, weet je dat weinig mensen het product zullen retourneren of ontevreden zullen zijn.

Biedt altijd een “30 dagen geld terug garantie” aan jouw klanten. Vinden ze het product niet goed? Geld terug. Werkt het niet? Geld terug. Is het kapot? Geld terug. 

Dit is de key om jouw dropshipping webshop om te zetten tot een success. 

Kopieer de concurrentie niet

Wat een ander doet.. doe je niet na als dropshipper. Dit gaat jouw enkel nadelen opleveren. 

Bijna elke dropshipper die mij contacteert om hun webshop te verbeteren, een nieuwe branding te geven of mij gewoonweg vraagt “waarom krijg ik geen sales binnen” komt af met een webshop waarvan er duizenden anderen bestaan. 

Ze verkopen producten die op elke andere dropshipping webshop te vinden zijn. Dit lijkt niet alleen gigantisch onprofessioneel en onbetrouwbaar, het zorgt voor veel te veel concurrentie binnen jouw markt.

Bijvoorbeeld: een postuur corrector is een goed product, het werkt en je kan het heel goedkoop aanbieden. Zo zijn er meerdere professionele dropshippers die hier honderduizenden en miljoenen euros mee hebben verdient. Maar de meeste van die webshops zijn momenteel verlaten. Waarom? Omdat de markt te verzadigd is. 

Dit product was heel populair in 2019 en kon je toen heel veel geld mee verdienen ALS je er een goede branding, sales copy en advertenties aan gaf. Maar na een tijdje vangen de duizenden nieuwe dropshippers geur van dit product en springen ze er ook op af. Wat is het resultaat? Een goed product wordt nu een verzadigd product die IEDEREEN continu op hun facebook feed gaat zien, aangeboden door duizenden verschillende dropshippers met onbetrouwbare webshops. 

Verzadiging is het resultaat van kopiëren. Het doet jouw, en jouw webshop niets goed. 

Verzorg je branding

Bij dropshipping is branding de koning. Die gene die een product kunnen omtoveren tot een volwaardig, alleenstaand merk, dat zijn de dropshippers die er geld mee verdienen. 

Alle andere zijn haaien die restjes proberen te vangen in een rode zee. 

Verzorg dus je branding, gebruik geen gratis thema’s, gebruik geen goedkoop logo, focus je niet op honderden producten. Focus je in plaats daarvan op één microniche of één product en bouw er een merk rond. Zorg voor een professionele uitstraling, goede copywriting, mooie bijhorende illustraties en converterende marketing. 

Conclusie: dropshipping voor- en nadelen

Naast de vele dropshipping voordelen komen zeker ook heel wat nadelen bij dropshipping.

Zorg er dus voor dat je weet waaraan je begint zodat je niet voor onverwachte obstakels komt te staan.

Wil je starten met Dropshipping?

Wil je Dropshipper worden? Mijn blog helpt je hiermee. Zo heb ik tientallen artikelen geschreven om jouw op weg te helpen met dropshipping. Helemaal gratis natuurlijk.

👇 Bekijk mijn dropshipping leercentrum