Dropshipping is een online business-model waar je zeker en vast al wel van hebt gehoord: goedkope spullen doorverkopen van AliExpress voor een mooie winst.
Maar werkt dit ook wel?
Vaak wordt er gezegd dat dropshipping dood is en dat je er geen geld meer mee kan verdienen.
Of zelf velen die beweren dat dropshipping een oplichting is en verzonnen is om cursussen te verkopen.
Het is waar dat velen uit zijn om geld te slaan uit een business-model zoals dropshipping aan de hand van cursussen.
Maar dat wil helemaal niet zeggen dat dit geen goede business-model is.
In tegendeel, het is een heel mooi business-model waar je heel wat voordelen uit kunt halen zoals:
- Een webshop starten zonder voorraad
- Een goedkope online business starten met weinig investering of risico
- Je kan verkopen waar je wilt (Belgie, Nederland, Europa, Internationaal)
Wat dropshipping niet is, is een gemakkelijke manier om geld te verdienen zonder ervoor te werken.
Online geld verdienen zonder inspanning blijft een fantasie waar velen mee zitten en dat zorgt er vaak voor dat ze dan voor get-rich-quick advertenties gaan vallen.
In dit artikel bekijken we de succesverhalen van voorbije dropshippers.
Uiteindelijk kan je heel wat leren van voorbije successen.
Met dit artikel wil ik het dropshipping business-model promoten maar ook duidelijk maken dat succes niet in 1,2,3 gebeurt en dat succesverhalen altijd samen gaan met vallen en opstaan.
Dropshipping Succesverhalen
#1 100k in verkoop met Bubble-Tea Plushies
Het eerste succesverhaal gaat over Tze Hing Chan die voor $100.000 aan Bubble Tea knuffels verkocht.
Voor diegene die bubble tea niet kennen, bubble tea is een melk-thee drankje dat afkomstig is uit Azie en in de laatste jaren razendpopulair is geworden in Amerika.
Tze heeft op die populariteit ingespeeld en schattige bubble-thee knuffels verkocht aan liefhebbers, en hij zag meteen succes.
Zo maakte hij $19.000 op twee maanden tijd.
Maar dit deed hij niet in twee maanden, en dit was heus niet zijn eerste project.
Tze startte met het verkopen van phone cases online.
Maar niet enkel phone-cases, hij had meteen al een niche in gedachten: bubble-tea liefhebbers.
Dus importeerde hij enkel phone-cases met bubble-tea designs van AliExpress naar Oberlo.
Hij zette vervolgens een nette webshop online en stak heel wat tijd en aandacht in het mooi maken van de webshop.
Zo haalde hij de achtergrond weg van de producten die hij verkocht en gaf ze gepersonaliseerde beschrijvingen.
Dan begon hij aan advertenties en… toen liep het fout.
Net zoals mijn eerste ervaring met advertenties, kwam hij uit op een verlies.
Heel wat dropshippers zouden hiermee al meteen gaan opgeven en vervolgens rond gaan bazuinen dat dit business-model niet werkt.
Maar niet Tze, hij geloofde in dropshipping en in zichzelf.
Daarna startte hij heel wat verschillende dropshipping stores, hoeveel precies wordt niet vermeld.
Maar geen enkele van deze stores vormden zich om tot een succes.
Wat ze wel deden was Tze de INs and OUTs van dropshipping en online verkopen aanleren.
Bij elke gefaalde store, leerdde Tze uit zijn fouten.
..En toen kwam hij bij het afschuimen van AliExpress en het zoeken naar winnende producten op de Walvis plushies.
Hij begon meteen met een gloednieuwe webshop, opnieuw met gepersonaliseerde afbeeldingen en beschrijvingen en startte de advertenties.
En al snel had hij $7500 in verkoop in slechts twee weken tijd!
Maar het duurde niet lang vooraleer die trend voorbij was.
Deze keer had Tze niet gefaald, maar zijn succes was van korte duur.
Hij bleef bij de knuffel webshop en toevallig bij het zoeken naar nieuwe producten kwam hij op de bubble tea plushie.
Hij wist meteen dat hij iets vast had wanneer hij de schattige plushies zag en begon met advertenties.
De advertenties werkten goed, maar de AOV (Average Order Value) lag slechts tussen de 15 en 20 dollar.
Om zijn winst te vergroten, maakte Tze een speciale bundel aan met meerdere plushies en zo verkocht hij bundels voor 50 dollar en verdubbelde zijn AOV in een mum van tijd!
Het duurde twee maanden vooraleer andere dropshippers begonnen met het kopieren van Tze zijn success.
Dat moet je er nu eenmaal meerekenen met het dropshippen, er zullen altijd anderen zijn die jouw gaan nadoen en zo jouw winst zullen verminderen.
Het bleef dus uiteindelijk ook niet duren maar hij bekwam wel een vette winst van 19000 euro in totaal, niet slecht voor twee maanden tijd.
Momenteel is Tze bezig met het bouwen van zijn eigen activewear brand!
Wat kunnen we leren uit het succes van Tze?
- Succes vergt vallen en opstaan
- Leer uit je fouten, wanneer een store faalt, kan je bij de pakken blijven zitten of je kan leren uit je fouten en jezelf verbeteren
- Inspelen op een publiek, Tze speelde in op de Bubble Tea liefhebbers en spendeerde heel wat tijd (2 weken!) in het schrijven van de perfecte product beschrijvingen om dit doelpubliek aan te spreken
- Haal het meeste uit elke klant, aan de hand van product-bundels wist Tze zijn winst van elke klant te verdubbelen
Het volledige Engelstalig artikel over het dropshipping succes van Tze Hing Chan kan je lezen op de blog van Oberlo.
#2 18.000 dollar in 4 maand tijd
In dit dropshipping succesverhaal kijken we naar de journey van Yuanda Wang die op 4 maand tijd voor 18.000 verkocht.
Yuanda startte heel wat verschillende stores in heel wat verschillende niches.
Zo verkocht hij make-up producten, muziekdozen, en had hij een general store waar hij heel wat verschillende trendy producten verkocht.
Alhoewel dat hij wel verkopen binnen kreeg, kreeg hij geen of weinig winst te zien.
Ook een poging om een Instagram shoutout te kopen van een bekende meme page voor 800 dollar resulteerde in een flater en een verlies van 400 dollar.
Maar Yuanda is niet iemand die snel opgeeft en zag deze flaters alleen maar als lessen in zijn journey naar succes.
En toen kwam zijn eerste success: een winnend product die hij vond op AliExpress, een iPhone adapter.
Hierbij speelde hij eigenlijk in een bestaande hype.
Zo waren er al heel wat dropshippers die dit product verkochten, dit ondervond Yuanda na het bekijken van de bestellingen bij AliExpress.
Maar dit liet hem niet tegenhouden, na zijn onderzoek ondervond hij dat de markt nog niet verzadigd was en zette ook de advertentiemachine aan.
En het bracht op!
Waarom werkte dit, ook al gebruikte hij een product waar er concurrentie mee was?
Omdat hij het anders deed.
Hij wist dat vele dropshipping stores er nogal goedkoop uit zien.
Maar succesvolle technolgie-merken zoals Apple zien er allesbehalve goedkoop uit!
Dus bouwde Yuanda een merk rond die iPhone adapter met een one product store.
Aan de hand van design, productafbeeldingen en beschrijvingen liet veranderde hij een goedkoop AliExpress product in een exclusief luxe product.
Daarnaast bouwde hij ook sterke advertenties.
In plaats van Facebook Advertenties die misschien wel al verzadigd waren voor dit product, maakte Yuanda gebruik van Instagram.
En ook dit deed hij op een onorthodoxe manier.
Hij geloofd namelijk niet dat een advertentie er mag uitzien als een advertentie.
Mensen scrollen nogal rap voorbij een advertentie, zegt hij.
Zo maakte hij Instagram posts waarin het lijkt dat iemand een bepaald product aanraad aan haar volgers.
Die post stuurde hij vervolgens op naar bekende Instagram meme-pages en betaalde hun om dit te posten met een bio-link naar zijn store.
En de rest is geschiedenis!
Yuanda heeft uit zijn vele flaters op Instagram uiteindelijk geleerd hoe hij kan verkopen op dit platform aan de hand van dropshipping.
Dit is een belangrijke les die hij nooit meer kan vergeten.
Het volledige Engelstalig artikel over het dropshipping succes van Yuanda Wang kan je lezen op de blog van Oberlo.
Andere Dropshipping succesverhalen
Als je niet genoeg krijgt van succesverhalen en meer wilt leren uit de fouten van andere kan je er heel wat vinden op de blog van Oberlo, hier zijn enkele voorbeelden:
- 680k in 3 maanden tijd met een one product store
- Van bankbediende naar dropshipper
- Deze ondernemer verdient 12k per maand en dropshipt al 16 jaar
- 150k verkoop in 2 jaar tijd met via Instagram
- 5 miljoen in 1 jaar tijd
- Emma Reid en haar 500k dropshipping journey
- 19 dropshipping verhalen om jouw te motiveren
Conclusie
Dropshipping is zeker en vast geen get-rich-quick scheme en vergt heel wat passie, inspanning en vallen en opstaan om dit business-model om te vormen tot een echt succes.
Online geld verdienen is nu eenmaal niet gemakkelijk!
Maar het is echt wel mogelijk, als je er echt voor inzet.
En het gene dat dropshipping zo mooi maakt is dat je helemaal niet rijk hoeft te zijn.
Weinig risicos, weinig investering en gemakkelijk op te zetten dankzij Shopify!
Hopelijk hebben deze dropshipping succesverhalen jouw gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan en jouw lot in eigen handen te nemen.
…Of misschien besef je nu dat dit helemaal niks voor jouw is!
Niemand houdt jouw tegen om je eigen dropshipping store te starten.
Wil je starten met Dropshipping?
Wil je Dropshipper worden? Mijn blog helpt je hiermee. Zo heb ik tientallen artikelen geschreven om jouw op weg te helpen met dropshipping. Helemaal gratis natuurlijk.
👇 Bekijk mijn dropshipping leercentrum